۹ اسفند ۱۴۰۱، ۱۵:۴۸

رمز و راز نیکنامی در «روایت اصفهان»

رمز و راز نیکنامی در «روایت اصفهان»

اصفهان - روایت اصفهان فصلنامه‌ای جهت بررسی مسائل و مشکلات شهر اصفهان و ارائه راهکارهایی جهت برون رفت از آنها است و می‌تواند رمز و راز نیکنامی باشد.

به گزارش خبرنگار مهر، فصلنامه «روایت اصفهان» با موضوع تاملاتی پیرامون شهر زندگی و مساله‌های آن با یادداشت‌ها و گزارش‌هایی از امان اله باطنی، بنت الهدی یزدانبخش، احمد مهرشاد، حامد میرزایی، لیلا مقیمی، احمدرضا جلوه نژاد، محمود فروزبخش، عبدالمهدی رجایی، محمدحسین اعتزازیان، نفیسه حاجاتی، حامد خسروشاهی، محمدحسین غفوری، عادل امیری، امیر پرچمی، فرشاد توسلی، سید رسول فاطمی، ختن کوفگر، سمیه یخچالی، امیررضا حاجیان، سجاد جان نثاری و مصاحبه‌هایی با تقی آزاد ارمکی، محمد نورصالحی، پیروز حناچی و مهدی آذربایجانی منتشر شد. این فصلنامه در ۲ شماره ویژه پاییز و زمستان ۱۴۰۱ به چاپ رسیده است.

روایت اصفهان فصلنامه‌ای جهت بررسی مسائل و مشکلات شهر اصفهان و ارائه راهکارهایی جهت برون رفت از آنهاست. این فصلنامه در شماره اول و دوم خود با طرح این پرسش که «مردم اصفهان در چه شرایطی از شهرداری به نیکنامی یاد می‌کنند؟» تلاش کرده ضمن بررسی شعارها و گفتمان‌های مختلف شهرداری در دوره‌های گوناگون، به ارائه یک چتر گفتمانی جامع برای فعالیت‌های شهرداری اقدام نماید. در بخش اول این فصلنامه تحت عنوان «چتر گفتمان» احمد مهرشاد، جامعه شناس اصفهانی به تشریح چتر گفتمانی شهر زندگی پرداخته و آن را با مدل علّی لایه‌ای بررسی نموده است. همچنین لیلا مقیمی خبرنگار حوزه جامعه به بررسی تفصیلی راهکارهای شهرداری جهت کاهش ترافیک در سه دهه اخیر پرداخته و لزوم قرارگیری آن تحت یک گفتمان واحد را یادآور شده است.

در بخش دوم روایت اصفهان تحت عنوان «اصفهان امروز» شکاف طبقاتی در اصفهان مورد بررسی کارشناسان قرار گرفته و ضمن نگاهی تاریخی به این موضوع، به آمارهای اقتصادی شکاف طبقاتی در اصفهان امروز اشاره شده است. احمدرضا جلوه نژاد در مصاحبه با تقی آزادارمکی، وضعیت شکاف طبقاتی در ایران را نیز مورد بررسی قرار داده است.

«بلدیه» عنوان بخش سوم فصلنامه روایت اصفهان است که در آن وظیفه شهرداری به عنوان متولی اصلی شهر در پرداختن به روح شهر همچون کالبد آن، تشریح می‌شود. در این بخش پیروز حناچی، شهردار سابق تهران در مصاحبه‌ای به مهمترین مسائل در مدیریت کلانشهرها پرداخته و تجربه خود را از چالش‌ها و فرصت‌های مدیریت شهرداری تهران بیان کرده است. مهدی آذربایجانی، معاون مالی و اقتصادی شهرداری اهواز نیز یکی دیگر از چهره‌های مدیریت شهری است که مسائل حوزه منابع انسانی شهرداری‌ها را مورد بررسی قرار می‌دهد.

بخش چهارم روایت اصفهان با عنوان «انگاره شهر» به بررسی نظریه «حیات طیبه؛ شهر آرمانی اسلام» از دکتر محمد نقی زاده پرداخته و بنت الهدی یزدانبخش نیز در یادداشت خود، آن را نقد کرده است. حجت الاسلام فرشاد توسلی نیز تلاش کرده با نگاهی به گفتارهای دکتر رضا داوری اردکانی، به دینی کردن شهر در نگاه این متفکر معاصر بپردازد.

«اصفهان زندگی در برابر اصفهان موزه» عنوان یادداشت سید رسول فاطمی با موضوع بررسی استعاره اصفهان در قاب تلویزیون و سینما است که در آن نمونه‌هایی از نسبت سینمای روشنفکری و سینمای فیلمفارسی با اصفهان بررسی شده است. بخش پنجم روایت اصفهان با عنوان «روایت» علاوه بر این، پرونده «در جستجوی نام نیک» را نیز در خود جای داده است. در این پرونده، محمود فروزبخش با بررسی رمز و راز نیکنامی در عهد صفوی به تعاملات گوناگون مردم و شهر در این دوره تاریخی پرداخته است. «کسب نام نیک را هدف نکنیم!» نیز عنوان مصاحبه دکتر تقی اژه ای است که در آن منطق نیکنامی در آیات و روایات بررسی شده است. مرور زندگینامه دو تن از مشاهیر اصفهان، میرزا سلیمان خان رکن الملک شیرازی و محمدحسین خان صدر اصفهانی از دیگر مطالب پرونده «در جستجوی نام نیک» است.

«سرشت و سرنوشت چهارباغ عباسی» موضوع بخش آخر فصلنامه روایت اصفهان تحت عنوان میدان است. در بخش میدان هر بار به یکی از معضلات اصفهان که شهرداری درباره آن در موضوع تصمیم گیر و یا سیاستگذار قرار دارد پرداخته می‌شود. در این بخش، موضوع معضلات اجتماعی پیاده راه شدن خیابان چهارباغ عباسی مورد بررسی قرار گرفته است. در ابتدا عبدالمهدی رجایی، مورخ و اصفهان شناس، هویت و سرگذشت چهارباغ عباسی را تشریح نموده و در ادامه لیلا مقیمی، روزنامه نگار حوزه جامعه به تماشای پدیده‌های روزمره این گذر نشسته است. همچنین نفیسه حاجاتی یکی از تجربیات مدیریتی چهارباغ عباسی را ارائه نموده و حامد خسروشاهی به این بهانه، تجربه پیاده راه تربیت تبریز را یادآوری نموده است.

شماره اول و دوم فصلنامه «روایت اصفهان» ویژه پاییز و زمستان ۱۴۰۱ با سردبیریِ محمدحسین اعتزازیان به سفارش میز فرهنگ شهرداری اصفهان در ۳۴۱ صفحه منتشر شده است.

کد خبر 5721630

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha